Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
21 січня, 2013

Примусь дурня Facebook'ом користуватися

У тої час як на заході приватні компанії, науковці та уряди роблять успішні спроби прогнозувати майбутнє за допомогою соціальних медіа, міністр поборів Олександр Клименко вирішив виявляти впертих неплатників податків і повертати до урядової кишені те, що ніби належіть їй по праву.

Не встигли українці відійти від перших свят нового року, як пан Клименко блиснув парою модних слів. В інтерв'ю журналу “Експерт” він поділився блакитною мрією вивчити  міжнародний досвід збору даних про доходи громадян, щоб перейняти кращі практики і уникнути помилок, виробити свій національний варіант згідно з українськими реаліями. До згаданого досвіду належить моніторинг записів у соціальній мережі Facebook.

Згодом голова новоствореного міністерства спростував свої слова про готовність податкових органів моніторити доходи і витрати громадян шляхом відстеження їх особистої інформації в  інтернет. Бо це стане можливим лише після прийняття закону про загальне декларування доходів громадян, який в даний час його відомство лобіює.

Важко розуміти мотиви, які змусили Клименка грішним ділом згадати про американську соціальну мережу. Першою реакцією людини може бути страх і бажання максимально уникнути публічності в інтернеті. Але я за п'ять років активного читання дописів своїх друзів лише тричі зустрів оголошення про продаж автомобілю (один раз із зазначенням суми) і час від часу прохання поради щодо придбання мобільних пристроїв (смартфонів, планшетів) і лептопів. Але подібні оголошення людина публікує не частіше ніж раз на рік. В період відпусток деякі користувачі люблять ділитися планами і враженнями від закордонних поїздок. Але на цьому їхня публічність обмежується. Вони ще не наважилися публікувати фото, на якому зображені діти високопосадовців із пляшкою дорогого ігристого вина.

Наша влада як завжди, замість того, аби зайнятися корисною справою впадає до відвертих дурниць. Закордоном вчаться (з кожним кроком все успішніше) використовувати практично соціальні медіа. Буквально нещодавно, 15 січня, у Сполучених Штатах завершився тендер міністерства оборони, які хочуть створити нові обчислювальні засоби, які за допомогою аналізу масивів неструктурованого тексту, блогів та твітів, допоможуть військовим аналітикам передбачити майбутнє і швидше приймати рішення.

Управління військово-морських досліджень (Office of Naval Research), в рамках програми якого буде реалізований цей проект, прагне створення комп'ютерних алгоритмів для прогнозування подій. В описі тендеру військові зазначили: “Міністерство оборони усвідомлює життєво важливу роль аналізу текстів в можливості своєчасного інформування і точної обізнаності в умовах обмеженого часу і непередбачуваних, складних обставин”.

На Заході користь соціальних медіа у прогнозуванні виявили раніше за військових. Вчені з Університету Каліфорнії, Ріверсайд навесні минулого року розробили модель, яка за допомогою аналізу повідомлень з Twitter'а може передбачити обсяги торгів фондового ринку і вартість акцій на наступний день.

Науковці з лабораторії компанії Hewlett Packard навчилися прогнозувати прибутковість фільмів, які повинні виходити у прокат.

Виявляється, соціальні медіа здатні точно вказати масштаби епідемій. Так, дослідники з Гарвардської медичної школи і Массачусетської лікарні загального типу торік опублікували результати досліджень, згідно із якими, використання  Twitter дозволило встановити спалах холери на два тижні раніше, ніж працівники міністерства охорони здоров'я Гаїті про це повідомили. Щось подібне зробили вчені з Університету Рочестера, Нью-Йорк: вони використали твіти  для прогнозування тенденцій поширення грипу за вісім днів до того, як у людей проявилися перші симптоми хвороби.

Зрештою, кмітливі мешканці демократичних країн тепер можуть з великою точністю прогнозувати результати президентських виборів, як це зробили четверо дослідників з Оксфордського інституту інтернету. Вони проаналізували близько 30 млн твітів і виявили підтримку Барака Обами: 52,4% проти 47,6% за республіканця. Гадаю, що ця функція нашій владі геть нецікава, бо їм більше до вподоби не електоральна, а кулуарна демократія.

І, тим не менш, згадані Клименком Facebook та інші інструменти соціальних медіа виявляються корисною річчю, яка суттєво економить видатки та страхує від збитків. Однак, влада лише мріє про те, як можна інноваційним шляхом витягнути з кишені простого інтернет-користувача “незадекларований” мобільний телефон, або притягнути до відповідальності за поїздку закордон.



Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено