Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
21 лютого, 2012

Як росіяни “вбили” соратницю Каддафі

Галу аль-Місраті ніхто не вбивав. Це випливає з повідомлень російських онлайн-видань, котрі, таким чином, заперечують раніше розповсюджену інформацію про її вбивство. Хто така Гала аль-Місраті, і чому це взагалі має бути цікаво українській аудиторії? Як казали старовинні арабські казкарі, “слухайте, і не кажіть, що не чули”

“Відома в Лівії за часів правління Муамара Каддафі телеведуча Гала аль-Місраті (Halah al-Misrati) спростувала чутки про своє вбивство особистою появою в мережі Інтернет”, - написало російське агентство ИТАР-ТАСС. - “Напередодні канал Аль-Арабія повідомив, що Гала аль-Місраті, до котрої мироволив Каддафі... була знайдена мертвою в камері”.

Проте, зазначає ИТАР-ТАСС, після цього в Мережі з'явився ролик із живою Галою, котра заявила, що її відзнято 19 лютого 2012 року. І що вона перебуває в руках “лівійських революціонерів”, котрі поводяться з нею, “як із сестрою”.

Про що, власне, йдеться?

19 лютого найпопулярніше російське онлайн-видання Gazeta.ru повідомило: “Відома у Лівії журналістка та телеведуча... була вбита в тюремній камері в столиці країни Триполі”. Видання додало, що в серпні минулого року, під час облоги Триполі повстанцями, пані аль-Місраті вийшла в ефір з пістолетом у руках. І присягнула “вбити кожного, хто спробує захопити телебачення — або померти самій”.

Як неважко помітити, подібні жести не мають жодного відношення до журналістики як такої. Проте, як виявилось, ситуація була ще цікавішою: повідомлення Gazeta.ru про знищення телеведучої в застінках тюрми виявилось банальною фальшивкою. Адже  інфорамція, подана росіянами з посиланням на канал “Аль-Арабія”, не відповідала повідомленню самої “Аль-Арабії”!

Посилання, наведене в новині Gazeta.ru, веде на новину, щзо починається словами: “Halah al-Misrati, a former Libyan state TV anchorwoman, has appeared on a video posted on YouTube denying earlier official reports that she was dead in her detention cell” - “Гала аль-Місраті, колишня телеведуча державного телебачення Лівії, на розміщеному в Youtube відеозаписі заперечила розповсюджені раніше офіційні повідомлення про її смерть у в'язниці”.

Про які саме “офіційні повідомлення” йдеться? Ні англомовні араби, ні російськомовні росіяни цього не уточнюють. Останні, натомість, наголошують, що офіційних коментарів про нібито загибель телеведучої немає.

Зрештою, кожен читач із мінімальним знанням англійської та російської мов може сам порівняти відповідність тексту новини  Gazeta.ru та новини “Аль-Арабії”. Зокрема, в тій частині, де йдеться про появу в Інтернеті відео аль-Місраті з нібито відрізаним язиком.

Чого вчить уся ця історія? По-перше, безумовно — звертатися до першоджерел. Абсолютна більшість українських коментаторів, особливо в соцмережах, і не подумали звернутись до першоджерела — тобто каналу “Аль-Арабія”. Російське повідомлення було сприйняте за чистісіньку монету.

Така звичка є тим небезпечнішою, що лівійські повстанці (серед яких, рано чи пізно, переможуть ісламські фундаменталісти) дійсно не вирізняються європейською гуманністю. І телеведуча аль-Місраті насправді може бути мертва уже не перший місяць, а відео з нею могли записати заздалегідь. Вбили ж повсталі лівійці без суду багатьох прибічників режиму Каддафі, не кажучи про самого полковника.

Але тим важливіше знати факти — а не підлаштовувати побачене під власні симпатії. І це вивоодить нас на третій висновок, що перегукується з першим: завжди шукайте першоджерел — і ніколи не покладайтесь на джерела з Росії.

Та ж Gazeta.ru не далі, ніж у жовтні 2009 року, оприлюднила тривожну статтю “Украина ощетинится противоракетами”. Приводом для статті стала всього лише заява екс-посла США в Москві Александра Вершбоу, котрий сказав, що на території України могла б розміститися станція радіолокаційного спостереження, збудована в рамках спільної системи ПРО НАТО та Росії.

Вершбоу цілком однозначно говорив про радіолокатори, причому зі згоди Росії. Але російські ЗМІ (Gazeta.ru була тут не єдина) влаштували неймовірну істерику з приводу ракет — про котрі насправді ніхто не говорив!

Істерика була настільки масштабною, що вже надвечір того ж дня російський міністр закордонних справ Лавров, котрий саме перебував у Молдові, мусив відповідати на запитання російських журналістів про ставлення Кремля до розміщення в Україні американських балістичних ракет із ядерними боєголовками...

Вийшло дуже негарно: журналісти, за деякими даними, лишились без зарплат. А знамените агентство “Интерфакс” мусило наступного дня зняти зі свого сайту “аналітичну статтю” про наслідки появи американських ракетних баз у Криму.

Тому ще раз, панове: читайте першоджерела. Це — головне. 



Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено