Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
26 грудня, 2011

Верховенство права – перше у списку необхідних перетворень для України

Невід’ємною рисою демократії є незалежна судова влада, яка стоїть між всесильною державою та окремим громадянином
Матеріал друкованого видання
№ 52 (217)
від 22 грудня, 2011

На початку своєї діяльності на посту президента Віктор Янукович накреслив сміливий план реформ для української влади. В одних сферах цей план успішно здійснюється, а в інших – зіткнувся із труднощами. Багато американських програм допомоги традиційно зосереджувалися на сприянні прагненням України провести реформи відповідно до європейських норм, і нинішній період не виняток. Кінцева мета – здійснити бажання переважної більшості українців інтегруватися до Європи й створити інституції, засновані на європейських стандартах. З усіх сфер, у яких Україна прагне провести реформи, жодна не є настільки важливою, як установлення абсолютного верховенства права. Ми взяли на себе зобов’язання допомогти Україні завершити перетворення юридичної та судової систем на справедливі, демократичні й незалежні, а також відповідальні перед законом та українським народом.

Читайте також: Імітація замість реформ

Довіра людей до влади завжди зникає тоді, коли спостерігається нерівний доступ до судів або вибірковість правосуддя, коли громадяни вважають юридичну систему несправедливою чи заполітизованою, і особливо, коли система сприяє елітам чи особам зі зв’язками на високому рівні. Коли такі враження стають чимось повсякденним, люди вже не хочуть довіряти рішенням своїх судів чи вірити, що система служить їхнім інтересам.

Навпаки, невід’ємною рисою демократії є незалежна судова влада, яка стоїть між всесильною державою та окремим громадянином. Томас Джефферсон, один із найвидатніших мислителів серед батьків-засновників Сполучених Штатів Америки і наш третій президент, писав: «Незалежна судова влада, яка застосовуватиме закони проти правлячого класу так само, як і проти простої людини, незамінна в забезпеченні того, щоб уряд служив усім людям, а не лише тим, хто може захопити й експлуатувати владне становище».

Читайте також Сергій Соболєв – «Українська судова система стала підрозділом Адміністрації президента».

Чи ж якісь інші реформи, хоч би якими благородними вони були, можуть мати успіх за відсутності вільних і чесних судів? Навіть відповідаючи всім міжнародним нормам і будучи зразками справедливості, закони не втілюються в життя самі собою. Компетентна й незалежна судова влада конче необхідна для захисту основних прав українських громадян і для продовження демократичного й економічного розвитку України. Важливість верховенства права для економічного розвитку неможливо переоцінити. Без судів, які можуть надійно вирішувати спірні питання й забезпечувати дотримання договірних зобов’язань, підприємці та іноземні інвестори шукатимуть інших ринків, адже боятимуться втратити плоди своєї праці через конкурентів або корумпованих чиновників.

Раніше президент Янукович розпорядився внести поправки до законопроекту про реформу судової системи згідно з рекомендаціями Венеціанської комісії. Це стало важливим кроком уперед, однак інші запропоновані поправки до Закону «Про судоустрій і статус суддів» не сприяють проведенню судової реформи відповідно до міжнародних норм. Важливо, щоб усі ініціативи стосовно судової реформи зберігали й зміцнювали незалежність судочинства та його інститутів, зокрема й Верховного Суду, який повинен бути остаточною інстанцією у вирішенні питань про права і свободи українців.

Те саме можна сказати і про інші юридичні реформи. Ми також консультуємо уряд у відповідь на заклик президента Януковича привести Кримінально-процесуальний кодекс і закон про прокуратуру у відповідність до стандартів, установлених Європейським судом з прав людини. У проекті КПК завбачливо запропоновано не закріпити наявну систему, а створити натомість нову – на основі принципу змагальності, хоча потрібно забезпечити контроль над процедурою з боку незалежних суддів. Прокуратура не може мати більших повноважень у виборі та оцінюванні свідчень; це прерогатива судочинства, де прокурор і захисник відіграють рівні ролі.

Події останніх місяців нагадують про необхідність незалежного судового нагляду, щоб прокуратура й захист діяли на рівних умовах. Це найкращий спосіб, у який українці можуть захищати свою демократичну систему й особисті права та свободи.

Читайте також: Взяття Феміди



Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено