Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Передплата Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи Приватна урбаністика
3 квітня

Дія і дурість

Нам здається, що розумність дії зумовлено розумністю того або тої, хто її вчиняє. Але це не так передсуд, як нерозуміння того, про що ми взагалі говоримо.

Під розумністю дії ми можемо розуміти щонайменше два її аспекти:

  1. Розумне здійснення дії, яке може спричинятися чи то до розумного, чи то до нерозумного результату.
  2. Розумний результат дії, що його можна досягти в розумний або нерозумний спосіб.

Ми прагнемо чогось і в розумний спосіб намагаємося досягти це, але з подивом виявляємо, що досягли геть іншого або навіть протилежного результату. Скажімо, ми послідовно прагнемо свободи, а виборюємо нове рабство. Розум зрадив нас?!

Ми вчиняємо нерозумно, й неочікувано дістаємо розумний результат, попри бажання вчиняти нерозумно. Скажімо, дитина вперто не вчиться тому, чому її вчать батьки, але через це вчиться чомусь геть іншому, але все ж таки саме так вчиться чомусь корисному. Принаймні тому, як вчитися тому, чому тебе не вчать. А для того, аби вчитися цьому, потрібний неабиякий талант.

З огляду на це постає питання про розумність розумних дій.

Чи є розумна дія такою лише через те, що її здійснюють у розумний спосіб, чи будь-яка дія, що веде до розумного результату, байдуже в розумний чи нерозумний спосіб, є розумною.

Чи не може дурна дія вести до розумного результату?

Чи не може наслідок розумної дії виявитися вкрай дурнуватим?

Ці надто абстрактні розважання набувають жахливої конкретності, якщо перевести їх, скажімо, у політичний план:

Чи розумно пожертвувати більшою частиною людства, аби зберегти людство як таке?

Чи розумно рятувати життя окремої людини, якщо заради цього доведеться пожертвувати існуванням усього людства?

Ми опиняємося віч-на-віч із ницістю моралі. Бути моральним може виявитися некорисним, ба навіть шкідливим не лише для самого себе, а й для людства в цілому. Егоїзм не протистоїть альтруїзму, вони обидва підважені.

Усвідомлення цього збуджує демон цинізму. Він спокусливо шепоче на вухо: «Не думай про моральність й аморальність, чи то про розумність і нерозумність власних учинків! То є омана розуму. Дбай про користь! Якщо дбаєш лише про власну користь, ти егоїст вартий осуду, якщо дбаєш про користь Інших, ти альтруїст, гідний шани».

Читайте також: Критика чистого міста

«Але хто ті Інші, про користь яких маю дбати?», – зніяковіло питаєшся ти.

Демон цинізму замовкає, не відповідаючи на це питання. Він посміхається, мовляв, сам знаєш: у кожного власні Інші.

Для когось Інші – це всі люди. Але й такому можна відразу закинути: «Всі люди, які живуть нині, чи й ті, що житимуть надалі, а тварини, а інші, можливо ще незнані нам живі й може навіть у якомусь невідомому нам сенсі розумні істоти?».

Для когось Інші – це представники його класу, раси або нації.

Для когось Інші – це члени його клану або родини.

А для когось Інший – то його відображення в дзеркалі.

Моральний аутизм доволі поширене явище серед людей. Він майже ніколи не наявний у чистому вигляді. Натомість він коливається між уявленням про людство взагалі й власну особу.

Такому цинізму протистоїть моральний ідеалізм.

Читайте також: Змова панів і рабів

Він зверхньо промовляє: «Не дбай про те, аби хтось взагалі мав користь унаслідок твоїх дій. Дбай лише про Добро як таке!».

Але чи існує добро для нікого? Чи існує добро, якщо немає нікого й нічого, для кого й для чого це добро є добрим, а не чимось геть іншим, або навіть протилежним, тобто злим? Та й що таке зло, коли немає нічого, для чого воно є злом?

Чи не надто ми дурні, аби сподіватися віднайти відповіді на ці питання? Чи може то наша дурість змушує нас їх порушувати?

То як нам діяти і чи діяти взагалі? Чи не є ми надто дурні, аби діяти? Може, краще утриматися від будь-яких дій? Але утримання від дії – це також дія. Тож чи не є найбільшою дурістю уявлення про те, що в цьому світі можна взагалі не діяти?



Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2017 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено