Тиждень.ua
Новини Політика Економіка Світ Суспільство Культура Історія Подорожі Авто Спецтеми Війна Колонки Архів журнал «Український тиждень» Пошук Галерея Інфографіка Відео Прес-релізи
17 липня, 2015

Рік без неба над Донбасом

«На щастя, ніхто з моїх близьких не постраждав, але ця катастрофа певним чином вплинула на кожного в Нідерландах», – відписав мені на лист зі співчуттями Елко, знайомий нідерландський журналіст. Для країни, де проживає лише 16 млн осіб, смерть 193 співгромадян на борту малайзійського Boeing MH17 стала своїм «11 вересня».
Матеріал друкованого видання
№ 28 (400)
від 16 липня, 2015

Скоро мине рік від часу катастрофи, а родичі жертв – людей, які мали нещастя опинитись у тому літаку, ані в Нідерландах, ані в інших дев’яти країнах, не мають відповіді на запитання, хто винен у їхній смерті. Багатьом видається, що офіційне розслідування надто затягнулося, їхні підозри посилює ще й російська пропаганда. Лейтмотивом одного з останніх фільмів-«розслідувань» пропагандистського каналу Russia Today було запитання: «Чому це триває так довго? Що вони від нас приховують?» Намагаючись не розкривати інформації про поточні результати процесу, аби не нашкодити йому, міжнародна слідча група тим самим дає карт-бланш кремлівським агітаторам. Катастрофа, котра, як здається більшості українців, має цілком зрозумілих винуватців і не потребує жодних пояснень від офіційного Києва, породила окремий фронт інформаційної війни проти нашої країни, де, втім, воюють лише Росія та Захід. «У нас і без того надто багато роботи. В країні АТО», – зазвичай відповідають українські чиновники, коли не знаходять часу для іноземних журналістів, яких розслідування катастрофи MH17 часто цікавить не менше, ніж дотримання мінських угод та збройне протистояння на Донбасі. У чомусь вони мають рацію, але не на 100%.

За рік фактично інформаційної тиші з боку України щодо MH17 російська пропаганда знайшла шпаринки, користуючись якими перекладає вину за злочин Москви на Київ

Ця трагедія стала переломним моментом у ставленні світу до Росії та її ролі в тому, що спершу іменували конфліктом на Донбасі, а тепер дедалі частіше не бояться називати російсько-українською війною. Цинічна поведінка Кремля в цьому питанні лише підштовхує країни, що займаються розслідуванням катастрофи, до щораз рішучіших дій. Заклик і вже перші кроки до створення трибуналу ООН для суду над винними в знищенні авіалайнера – тільки один із прикладів. Утім, за рік фактично інформаційної тиші з боку України щодо MH17 російська пропаганда знайшла шпаринки, користуючись якими перекладає вину за злочин Москви на Київ. І, на жаль, іноді вона має успіхи.

«Хто збив пасажирський Boeing у небі над Донбасом 17 липня 2014 року – професійні російські військові чи терористи-сепаратисти? Чому Україна не закрила на той момент повітряний простір над територією бойових дій повністю, а лише обмежила до 320 ешелонів (близько 9,8 тис. м)?» – ось запитання, які найчастіше ставлять іноземні колеги. Щодо останнього, то четверо родичів жертв катастрофи навіть подали позов до Європейського суду з прав людини проти України, мотивуючи це тим, що наша сторона мала б закрити небо над регіоном на час конфлікту, надто ж оскільки за три дні до того, 14 липня, в районі бойових дій терористи збили український військовий літак Ан-26. ПЗРК, якими на той час вони володіли, не поцілили б на такій висоті. Утім, чи існують дані про те, чим саме було уражено український транспортник? І чи є вже результати розслідування тієї трагедії? Саме відповідь на ці запитання варто було за цілий рік нарешті підготувати службам, до компетенції яких належить українське небо, та військовим ЗСУ. До слова: більшість пасажирських літаків постійно курсує над Іраком, Афганістаном чи навіть Сирією.

Дивіться також: На місці падіння «Боїнга» МН17 місцеві власноруч споруджують пам'ятний знак

Крім того, ще нещодавно для не втаємничених у військові справи європейців питанням було й інше: яким чином збили малайзійський Boeing? Російська пропаганда зробила чимало, аби переконати частину європейців у тому, що він став об’єктом атаки українського винищувача Су-25, за штурвалом якого був пілот Владислав Волошин. Здається, Владислав – один із небагатьох, для кого будь-які нові результати офіційних чи неофіційних розслідувань були на вагу золота. За цей рік кремлівська пропаганда зуміла його не лише звинуватити, а й виправдати. Після того як офіційна версія слідчої групи оприлюднила інформацію про пошук свідків, котрі бачили б пересування самохідної установки ЗРК «Бук» у районі трагедії, російські інженери, які спершу доводили, що негерметичний літак Су-25 піднявся на висоту 10 тис. м, визнали за даними уражень Boeing, що стріляли в нього з «Бука», але українського, а не російського, як іще до того довели за допомогою відкритих джерел незалежні розслідувачі із сайта bellingcat. До версії з російським ЗРК схилялися й інші незалежні журналістські розслідування.

Саме такі проекти як bellingcat насправді відіграли чи не найвагомішу роль у спростуванні російської брехні протягом останнього року не лише щодо страшної катастрофи MH17. Активісти сайта не тільки ведуть постійне розслідування і спростовують російську маячню в цьому питанні, а й відстежують присутність військових РФ на території України. І для цього їм навіть не доводиться відриватися від своїх комп’ютерів. Саме такої роботи дуже бракує нині в українському інформаційному просторі, адже те, що нам видається цілком очевидним, залишає купу запитань і вагань у головах іноземців, а надто тих, хто втратив близьких у небі над Донбасом.



Зворотний зв'язок
Тиждень дуже цінує думки своїх читачів і намагається враховувати їхню думку. Відгуки, коментарі і просто враження від прочитаного матеріалу ви можете надіслати за допомогою системи зворотнього зв 'язку. Редакція сайту обіцяє уважно вивчати ваші повідомлення — найцікавіші з них ми публікуватимемо у спеціальних статтях. Дякуємо за увагу та співпрацю.
 
©2007-2016 Тиждень.ua
Передрук або будь-яке інше комерційне використання сайту можливе лише з дозволу редакції.
RSS
Interfax

Будь-яке копiювання, публiкацiя, передрук чи наступне поширення iнформацiї, що мiстить посилання на "Iнтерфакс-Україна", суворо забороняється. Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "Українські Новини", в будь-якому вигляді суворо заборонено